telefoon058 - 2 887 886

verslag winterreis 2017

Hieronder enkel foto's van onze winterreis in maart 2017. Achter deze linken enkele filmpjes van deelnemers.


20170309 170704 PANO

                           Dit is een mooie impressie van het weidse landschap in Andalusië. Let ook op de mooie lange vloeiende bochten waar je als motorrijder veel overzicht hebt.

 IMG 6850

 Hetzelfde geldt voor de onderstaande foto's van het rijden in klein groepsverband. Links: enkele deelnemers uit de stationaire groep met voorop Peer & lia (die zwaait). Rechts zie je enkele deelnemers in alweer een mooie bochtensectie met Peter op de rug gezien.

cid 91D8279F D9FB 4534 8F06 1B2CE520D062IMG 9275

 

 

 Let ook op de stralend blauwe luchten in die periode!

Voor meer mooi bochtenwerk: zie deze film van Alex

 

 

 

 

 

 cid E3D59F43 D964 4083 A45E E73ED20C88DF

 Links worden onze motoren uitgeladen in Mojacar.

Bram wacht geduldig op zn klantjesRechts zie je de medeorganistor van TB Travel Bram, die ook bijna elke dag een
groepje mensen heeft begeleid tijdens de stationaire reis.

Hier staat hij te wachten tot iedereen weer is aangesloten in de groep.

Ook individueel rijden van veel route's werd door anderen gedaan.

 

 

 

 

IMG 6842
IMG 2494cid image012 jpg01D2ABF3


 

 

 

 

 

 

 Roel heeft een off the road uitstapje gedaan.                 Bovenop een berg met een groep.                                                             Glenn bij z'n BMW tijdens de rondreis

 

IMG 1869Fijne ploegfoto3kl

 











          Groepsfoto rondreis deelnemers                             Alle deelnemers op de laatste avond.                                                       Op een mooie boulevard vlakbij Mojacar.
             met begeleidster Marieke


IMG 6801                                                                             Hier de opgestoken duim van enkele deelnemers voor deze reis!

Hieronder het verslag van de rondreis door Sjouke Dykstra.

Viva Espania!

Om een beetje te herstellen  van de winterbleus organiseerde Motorado/TB Travel  voor de derde  maal de winterreis. Bij ons begint een lichte verslaving voor dit fenomeen te ontstaan en bij het zien van de deelnemerslijst blijken wij kennelijk niet de enigen te zijn. Laten we wel wezen, begin maart is Nederland meestal nog koud en grijs en veel motorrijders beginnen de kriebels te krijgen en te verlangen naar de eerste lentedagen.  Als je dan de mogelijkheid krijgt een week lang in de zon op mooi kronkelend asfalt rond te rijden, dan kun je daar moeilijk nee tegen zeggen.

Dag 1: Mojàcar- Hellin. 
Voor ons liggen optioneel 2 routes: 1 korte van 295 km en een lange van 355 kilometer. De korte maakt in het begin een lusje en gaat daarna redelijk linea recta naar Hellin. De lange route slaat eerst een lusje over  om daarna een forse slinger te maken.  Het weer in Mojàcar is prachtig, dus we beginnen ambitieus aan de lange route. 

Net als vorig jaar deelt de groep zich spontaan op in kleinere groepjes om samen te rijden. Alle “teams” starten ongeveer gelijk, dus vooral in het begin  zien we meerdere bekenden op de route.
IMG 20170305 102945879IMG 20170305 144918633 HDR










Een groot deel van de route zien wij links en rechts van de weg een prachtig plaatje van een roodgekleurde rotsachtige bodem met lange rijen amandelboompjes, die allen in bloei staan met vele kleine roze bloemetjes. Het laatste deel  van de route bestaat uit  50 kilometer matig wegdek. De reputatie van het Spaanse wegenonderhoud krijgt hiermee een deukje. Maar eindelijk, net voor 5 uur, zijn we in Hellin waarbij wij het laatste stukje met drie mede deelnemers hebben  gereden.

Het hotel in Hellin is prima. Het restaurant is dicht, maar met wat onderhandelen regelt Marieke dat de keuken voor ons wordt geopend. Het resultaat is dat de uitbater korte tijd later een uitgebreid menu met keuze uit vis, varkensvlees, kip of lamsbout aanbiedt.  Het bier is lekker en opvallend goedkoop. Het eten is heerlijk en voor 15 Euro p.p heeft het een ongeëvenaarde prijs kwaliteit verhouding.  Het wordt een erg gezellige avond.

Dag 2 Hellin Valencia,  Canyon carvin
Volgens de weersverwachting wordt het een mooie dag met een voorspelling van 26 graden in Valencia en verder droog. We kunnen optioneel kiezen voor een “medium”route van 295 kilometer en een erg lange van 387. Met de pijntjes en klachten van de rit van de dag ervoor opteren we voor de 295.

IMG 20170306 115552708 De eerste 80 kilometer zijn niet super interessant, maar rijden wel erg vlot,  een deel gaat over een militair oefenterrein. Wel is het fris!  Het is een aanloopje naar wat komen gaat. Rond 11:00 uur  doen we een kop koffie in het eerste café restaurantje dat we kunnen ontdekken. Een goede koffiespot ontdekken is best een kunst. Je moet over het algemeen wel goed kijken of A. het een horeca zaakje is en B. of het open is. Het trekken van klandizie is een nog niet begrepen kunst in Spanje.

Direct na de koffie wordt de route ineens een heel stuk interessanter. Na een 20 tal kilometers gooi -en smijtwerk worden de wegen ineens smaller. We dalen via een paar erg krappe haarspeldjes af in  canyon Gorge del Jucar. Het is even niet gooien en smijten, maar rustig rijden en rondkijken.  De route is adembenemend met de grote wanden naast ons, de rivier in het midden en de bijzondere bouwsels op allerlei onverwachte plekken.  De canyon wordt door een riviertje al eeuwenlang  uitgeslepen uit het zachte kalksteen. Met grote handigheid wordt  gebruik gemaakt van de natuurlijke structuren door  woningen half in of voor de canyonwand te bouwen. Dat scheelt het bouwen van een achterwand en een deel  van het dak. Tevens zorgt het er voor dat de woningen beschut staan. Hoe geschikt het is, daar kun je over twijfelen gezien de vele vervallen bouwsels die wij tijdens de rit zien. Maar het is zonder discussie een bijzonder boeiende aanblik. Helaas is er op de mooiste plekken geen ruimte om veilig  met de motor stil te staan en foto’s te nemen, dus rijden wij genietend van het mooie uitzicht  in een rustig tempo de canyon door. 

Aan het einde van de canyon zien we op de bovenste rand een kasteeltje dat de rand van het stadje Alcalà de Júcar markeert. Onder het kasteel zien wij in de hoge canyonwand  op verschillende hoogten vierkante gaten die te herkennen zijn als middeleeuwse ramen. Kennelijk heeft het kasteel  verschillenden ondergrondse gangen en dat is logisch: het is immers zacht gesteente, dus je hakt daar zo een eind in weg. Het is inmiddels rond half één en we krijgen honger. De route stuurt ons echter van de bewoonde wereld af, dus wijken we even af om het stadje boven op de canyonwand te bezoeken. Op het eerste pleintje hebben we beet en vinden wij een cantina. Wel weer goed kijken, het is uiterst onzeker of het etablissement wel open is, maar we hebben geluk.

 Na de lunch pakken we de route weer op. We zijn nog niet op de helft dus we hebben nog wat kilometers te gaan. Het volgende deel van de rit is waar Spanje zijn reputatie vandaan heeft: tot bijna aan Valencia toe hebben we een heerlijk lint kronkelend asfalt van buitengewoon goede kwaliteit en nagenoeg geen verkeer. Ook erg weinig politie en we hebben geen flitspaal kunnen waarnemen.

Dag 3 Valencia Valencia
We hebben een dagje “vrij”. Er staan optioneel een aantal routes in de buurt van Valencia op het programma, maar omdat we twee nachten op deze stek vertoeven hebben we ook de optie om Valencia zelf te gaan bekijken. Het weer is prachtig en Valencia heeft genoeg bijzondere bezienswaardigheden om een paar dagen ‘zoet’ te zijn. Ooit liep de rivier de Turia kronkelend door een groot deel van Valencia om te eindigen in de zee bij de oude haven. Deze rivier is drooggelegd en de oude rivierbedding is een 8 kilometer lang park geworden, met bijzondere bouwwerken, wandelgebieden, een dierentuin en openlucht fitness- en sportparken. Vlak bij het hotel bevinden zich een aantal van deze bouwwerken, waaronder een Science Museum en een Muziek theater. Beiden zien  er uit alsof het buitenaardse ruimteschepen zijn die in de rivierbedding zijn geland.Een fietspad zorgt ervoor dat je alle hoeken van Turi Park makkelijk kunt bezoeken.

IMG 20170307 141046809

’s Avonds eten we  met z’n allen en heeft  Marieke voor ons een paella-restaurant geboekt. Door het mooie weer willen we graag op het terras zitten en dat zet de uitbater wat op het verkeerde been. Eerst chaos, maar met wat geschuif met tafels lukt het. De bedoeling was dat wij twee grote schalen met paella zouden krijgen: een met vlees en een met vis. Helaas was de kok ’s middags in slaap gevallen en werd het dus alleen een grote schaal met vlees. Het eten was heerlijk en ’t was erg gezellig. 










Dag 4 Valencia Cuenca.

IMG 20170308 105948288Vandaag zijn alle ingrediënten voor een mooie motordag daar. Heerlijk  weer, een mooie route in ’t verschiet en de bestemming is een stadje waarvan de binnenstad  op de UNESCO werelderfgoedlijst staat.  Valencia uit komen is “even een dingetje”. Het is een grote stad met hectisch verkeer en een redelijk chaotisch wegennet. Je kunt er door gegijzeld worden, want volgens overleveringsverhalen hebben een aantal reisgenoten een dag eerder een poging gedaan de stad te verlaten, maar is dit niet lukt. Taxi’s zwieren links en rechts als gekken behendig om je heen, maar de chauffeurs kunnen goed anticiperen dus alles past net wel. Niet druk maken en “gewoan deurride” is het devies.


De route loopt langs het circuit “Ricardo de Tormo” van Valencia.  Vanaf Valencia zelf is het best een stukkie rijden maar de borden zijn hier niet te missen. We besluiten tot een korte stop om te gaan kijken.
Wij doen een rondje sightseeing bij het circuit. We mogen het grote paddock niet op maar kunnen wel even op de tribunes kijken. Het circuit van Valencia is niet eens zo groot en heeft de unieke eigenschap dat je op zo’n beetje alle tribuneplaatsen rondom de arena het volledige circuit kan overzien. Op het grote circuit zelf zijn mindere goden bezig met een circuitdagje zoals wij dat van de CRT dagen kennen.  Na een korte stop vervolgen wij onze weg. De route is geweldig mooi. Vlotte stuurwegen met weinig verkeer, mooie vergezichten en uitstekend asfalt. Kortom genieten.

De route eindigt in de middeleeuwse binnenstad van Cuenca. Wij zijn lekker op tijd in Cuenca en rijden vlot naar de opgegeven parkeergarage. Het hotel staat er recht tegenover. Via smalle steile wegen met grijze kasseien rijden wij door de middeleeuwse stad en komen we in de parkeergarage aan. Wij verblijven in een kleinschalig hotel met veel authentieke details, sfeervolle luiken voor de ramen en uitzicht op de kloof. De  stad is spectaculair gelegen op een hoge klif tussen de rivieren Huecar en Jucar.  Cuenca heeft een zeer sfeervol middeleeuws stadscentrum met Moorse (bouw) invloeden en is vooral beroemd om haar “casas Colgades” , de hangende huizen.  ’s Avonds word het op een terrasje erg gezellig.  Heel erg gezellig zelfs.  
IMG 20170308 182401253 HDRIMG 20170308 190725340 HDR











Dag 5, Alcoi.
De routekeuze was weer kort of lang, maar de reistijden van beide routes weken niet heel erg van elkaar af en het verschil was slechts 30 kilometer.   Na wat gemanoeuvreer door de smalle straten van Cuenca vinden we de route.  Gezien het geringe verschil in route kiezen we voor de lange. Na een half uurtje stoppen we in een dorpje. We hebben geen zicht meer op de route en lijkt een afslag te hebben gemist. We nemen een pauze en rijden eerst weer terug om te zien waar we fout zijn gereden. De oorspronkelijke route leidt ons naar een onverharde tussenroute van een kilometer of 7. Zin in ‘crossen’ hebben we niet echt.  We besluiten een ommetje te doen om uiteindelijk weer op de juiste route te belanden.

We doen nog een lunchstop bij een leuke wegrestaurantje en nemen een Bocadillo con Cueso i Jamon, een broodje ham/ kaas. Het gebrek aan beheersing van het Engels van de Spanjaarden zorgt er langzaam maar zeker voor dat onze Spaanse woordenschat met sprongen vooruit gaat. Zoals Cruijff al zei: ieder nadeel hep zijn voordeel. Het is een mooie rit, maar aan het einde kronkelt het genoeg om toch tijd te verliezen. 

We kunnen de motoren in de parkeergarage van het hotel in Alcoi zetten. We maken het qua diner erg eenvoudig en eten met de groep een arrangementje in het hotel.

Dag 6, Alcoi Mojacar.
Helaas alweer de afsluitende rit. Er is een lange route langs de kust mogelijk, of een iets kortere route waarvan het eerst deel door het binnenland voert en het tweede deel langs de kust loopt. Vanwege de variatie kiezen wij voor de route die eerst door het binnenland loopt.  Het weer belooft vandaag erg warm te worden. Het begin van de route is niet bijster interessant en de grootste uitdaging is het vinden van een koffie/lunch gelegenheid als de roep daar is. We daar hebben inmiddels een strategie voor.  Voordat een nieuwe ringweg je om een stadje heen leidt, kun je even stoppen en de eetgelegenheden in dat stadje als point of interest even opnemen in de route.  Dit werkte gelukkig, want net als in Nederland hebben de nieuwe wegen de neiging dorpskernen en (dus) de meeste eetgelegenheden te vermijden. We vinden een leuk restaurantje met een goed werkende airco en dat is fijn, want het display buiten geeft inmiddels 34 graden aan. We bestellen een lekkere koude Cola en laten ons wat betreft de bocadillo’s graag verrassen. 
IMG 20170310 110643367
Na onze pauze komen wij op een stukje route waar Bram wat creatief is geweest. De route volgend sturen  we onze motoren een droge onverharde rivierbedding in, volgen deze een stukje en komen uit op een soort (eveneens onverhard) geitenpad dat prachtig geschikt is voor all-road motoren.  “Waarom in je comfortzone blijven als daarbuiten veel meer te beleven valt” is een toepasselijke slogan van Loesje.

Na een beetje crossen komen wij uiteindelijk  weer op een mooie vloeiende kustweg richting Aquilas. De weg die wij volgen kronkelt met soepele bochten over een lage bergrug richting de kust. Na iedere bocht daalt de temperatuur en als wij bij de kust aankomen hebben wij de 34 graden verruild voor een meer aangename temperatuur van iets boven de 20 graden. We stoppen nog even om wat te eten en te drinken en in alle rust is het aan het strand en in de schaduw goed toeven. Wij rijden het laatste stuk naar Garrucha via de kustweg  om in Mojácar uit te komen, waarmee de reis ten einde is.

Ook de 2017 editie was weer een prachtige reis met pakweg 1500 kilometers heerlijk motorplezier, schitterende natuur en mooie plekjes.  En 2018? Kunnen we weerstand bieden aan deze verslaving? U bent gewaarschuwd!

Openingstijden herfst/winter

  • maandag: gesloten
  • dinsdag t/m vrijdag: 10.00 - 18.00 uur
  • donderdag koopavond: 19.00 - 21.00 uur
  • zaterdag: 10.00 - 17.00 uur

logobovag

Kamer van Koophandel nr.: 01043248
BTW nr.: NL0043.53.237.B01

Adres

  • Motorado
  • James Wattstraat 22
  • (industrieterrein de Zwette II)
  • 8912 AS Leeuwarden
  • Telefoon: 058 - 2 887 886
  • E-mail: info@motorado.nl
facebook

Inschrijven nieuwsbrief

Wij versturen onze nieuwsbrief max. 5 of 6 keer per jaar met echte nieuwtjes en aanbiedingen.