telefoon058 - 2 887 886

Verslag winterreis 2018

Spanje Mojácar maart 2018.

Na een aantal jaren de verslagen van George de Wit en Sjouke Dijkstra te hebben gelezen was ik toch ook wel nieuwsgierig geworden naar de motorreis naar Spanje. Dus in augustus 2017 maar eens polsen bij mijn motorvrienden en kreeg de reactie van nou wat kost dat wel niet. En daar bleef het bij.

Na nogmaals gepolst te hebben kwam Rutger Veenstra met de reactie we kunnen het wel eens proberen waarbij zich ook Bennie Jongbloed zich aansloot. We bezochten de introductie avond bij Motorado waar we informatie kregen en vragen konden stellen over deze reis. Zo bouwde de voorbereiding zich mooi op. Na wat aandringen bij mijn zwager Sieb Amoraal besloot ook deze mee te gaan en zo hadden we een mooi groepje van vier, uiteindelijk bleek de totale groep uit 43 personen te bestaan.

De voorbereiding was toch wel heel anders dan ik gewend was, de motor met verse banden, remblokken etc... direct vanuit de winterstalling in een vrachtwagen samen met de bagage naar Spanje. Normaal heb ik voor de eerste buitenlandse ritten al aardig wat kilometers gereden en maak ik de motor samen met de bagage rijklaar. Deze manier van reizen is toch wel even wennen.

Bij de laatste info avond bij Motorado maken we kennis met bijna het hele reisgezelschap en krijgen we de routes te zien. Ook horen we dat de motoren en bagage bijna 2 weken eerder vertrekken dan wij zodat deze op 2 maart voor ons klaar staan bi ons hotel in Mojácar.IMG 1681

Zaterdag 3 maart met een temperatuur van min 8 vertrekken we bij Motorado om 9.15 uur met de bus naar Schiphol waarbij we uitgezwaaid worden door de achterblijvende aanwezigen. De busreis voorloopt voorspoedig zodat we mooi op tijd zijn voor het vertrek naar Alicante waar we rond 16.00 uur aankwamen. De rit met de bus naar ons hotel in Mojácar duurde bijna drie uur. Het regende licht, temperatuur van 15 graden.

Aangekomen in het hotel gingen we zo snel mogelijk even bij onze motoren kijken of deze de reis goed overleefd hadden en of ze nog wilden starten. Na wat woorden van de organisatie konden we voor het avondeten aanschuiven. Hierna de koffers even uitpakken en nog even wat nuttigen.

Zondag 4 maart om 8 uur op naar het ontbijt. We kozen vandaag voor een eenvoudige route, langs de kust en door het binnenland weer terug, van zo’n 415 km. Langs de kunst was het leuk rijden met aan de rechterkant de Middellandse Zee . De route ging door vele dorpjes en stadjes. Tegen lunchtijd reden we richting het binnenland en begon het wat te regenen dus tijd voor een hapje eten. Daarna bleef het verder redelijk droog en een prima temperatuur. De route was best wel lang, wij waren dan ook pas na 17.00 uur terug in het hotel waar al gauw een biertje was gevonden. Het avondritueel was hetzelfde als de avond daarvoor.

4 maartIMG 1691

Maandag 5 maart hadden we een route van 340 km richting Baza uitgekozen en zouden van daar uit door de Sierra Nevada terug rijden. Na een aanrijroute van 20 km kwamen we op een prachtige bochtige route terecht, tot we op de vlakte kwamen waar we wat km’s een rechte weg kregen. In de verte zagen we al de besneeuwde toppen van de bergen en ook de donkere wolken waar wat regen uit zou vallen.

Zoekende naar een lunchplaats begon het te regen dus wij doorweekt in een restaurant binnen waar we een broodje met koffie kregen. We werden al snel door een aanwezige Nederlandse dame aangesproken met de mededeling dat ze zo blij waren met de regen omdat het daar anders nooit regent, hadden wij weer... na de lunch was het droog en we vertrokken richting de bergen.

Na op een hoogte van 1500 meter gekomen lag er steeds meer sneeuw op de weg zodat we ondanks onze pogingen echt niet verder omhoog kwamen. Er zat niks anders op dan om te keren en de route weer terug te rijden waarbij we gelukkig nog een prachtige weg van circuit kwaliteit tegen kwamen. Dit maakte de hele dag weer goed.

5 maartIMG 1695IMG 1732

Dinsdag 6 maart gingen we vanuit het hotel eens rechtsaf langs de kustweg richting Almeria en langs de Sierra Nevada door het binnenland weer terug. Ongeveer 310 km, wel wat druk langs de kust en stad maar daarna weer prachtig gereden.
Woensdag 7 maart iets later vertrokken met een nieuwe voorrijder in de persoon van Alex Rodenhuis. Deze had de reis al vaker gedaan en zou ons wat leuke stuurweggetjes laten zien. We merkten al gauw dat we deze mooie wegen de voorgaande dagen ook al hadden gereden in de andere richting maar dit was geen straf. Alex hield het tempo er aardig in zodat we na 300 km al weer op tijd in het hotel terug waren.

6 maartIMG 1692

Donderdag 8 maart deden we een route diep het land in wat resulteerde in mooie vergezichten en bijzonder rustige wegen. We kwamen in zeker 250 km nog geen 10 auto's tegen. Wat wel opviel, veel uitgedroogde landerijen en verlaten boerderijen. Na zo’n 300 km kwamen we na een prachtige dag weer terug in het hotel.

IMG 1745

Vrijdag 9 maart gingen we voor het “klapstuk”, een route van zo’n 450 km door de Sierra Nevada. Dit was een verzameling van alle indrukken en wegen die we deze week hadden gereden bij elkaar. Mooie, smalle en slechte wegen met prachtige vergezichten en heel veel bochten.

9 maartIMG 1766

Na een afdaling waar het aantal bochten niet leek op te houden ben ik toch maar even gestopt, we stonden alle vier te tollen op onze benen. In al onze ritten die we tot nu toe overal in Europa hadden gereden hebben we in 1 rit niet zoveel bochten gehad.

’S-avonds deze keer geen buffet maar een prima verzorgde barbecue en nog even wat woorden van de organisatie ter ere van het 40 jarig bestaan van Motorado.

Zaterdag 10 maart weer naar huis. ’S-morgens nog even wat over het strand slenteren in afwachting van de bus die ons weer naar Alicante zou brengen. De aankomst was tegen tienen weer bij Motorado. De motorweek in Spanje zat er weer op.

Conclusie: Een prachtige week motorrijden voordat het echte motorseizoen weer losbarst met prettige temperaturen, mooie wegen, een fijn gezelschap en een goed hotel.

Tjerk de Jong

Via deze link nog een collage van films (made by Marius!)

IMG 1776

Adres

• Motorado
  • James Wattstraat 22
  • (industrieterrein de Zwette II)
  • 8912 AS Leeuwarden
  • Telefoon: 058 - 2 887 886
  • E-mail: info@motorado.nl

Inschrijven nieuwsbrief

Wij versturen onze nieuwsbrief max. 5 of 6 keer per jaar met echte nieuwtjes en aanbiedingen.